torsdag 20 december 2007

GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR

Jaha, då börjar ännu ett år att gå mot sitt slut och det är dax att föra tankarna till året som varit, men även till det som ska hända nästa år. Ja allt kan man ju inte veta, men man kan hoppas att nästa år blir lika bra eller varför inte, ännu bättre. Detta fantastiska år har jag fått tre nya vänner Ingvar, Liselotte och Åza, och mina tankar går särskilt till er.

Arkeologiåret har också varit bra med åtskillga nyupptäckta boplatser, gravar, skärvstenhögar, tomtningar och skålgropar. Sedan grävningen vid Virum i Misterhults sn, som gav ett bra material för fortsatta undersökningar.

Jag vill också hälsa till alla blankaholmare och jag kan bara säga att det har varit oerhört kul att spela teater med er på bronsålderstemat. Jag hoppas att vi kan göra något liknande även 2008.

Sedan ska jag bara plåga er med mitt Rydbergsplagiat


Arkeologen

Dikt av Michael Dahlin


Midvinternattens köld är hård,
Kvartsen gnistra och glimma
Under den packade snön som är hård,
långt sedan stenålderns timma.
Arkeologen vandrar på tysta ben,
den djävla snön lyser vit på fur och gren,
snön ligger i drivor på taken
Endast arkeologen är vaken

Arkeologen står där så deppig vid sin dörr
deppig för den vita driva,
tittar, som många vintrar förr,
mot en mäktig driva
Tittar mot åkern, där kvarts och kvartsit
vilar under något djävla skit
grubblar, fast ej det lär båta,
över en underlig gåta

När ska snön gå bort så vi kan börja inventera och gräva igen?

3 kommentarer:

Martin sa...

Alltid lika roligt att fråga platschefen vad det är för kontextnummer på det tjocka vita lagret överst, och huruvida man skall sålla det. God jul!

Pierre sa...

Tänk att sådan enastående poesi kan komma från lilla Blankaholm, verklig balsam för själen....

God jul och gott nytt år!

Michael Dahlin sa...

Jo, ni förstår Blankaholm är ett kulturens näste, med poesi, teater, konstnärer och så en arkeolog. Men det är ganska bra på endast 200 pers.