söndag 17 februari 2008

SEMINARIET I BLANKAHOLM

Så kom äntligen helgen som planerats ända sedan oktober och det blev en lyckad helg!
Jag känner verkligen att jag hamnat rätt och även om Blankaholm kan ses som en avkrok eller som ett av alla halvdöda småsamhällen längs landsvägarna i Sverige. Så är inte fallet med Blankaholm, samhället lever i allra högsta grad och är fyllt med framtidstro. Det händer alltid något i Blankaholm och det finns alltid de som ställer upp för att drömmar och idéer ska kunna förverkligas. Själv hade jag aldrig klarat av att genomföra denna fantastiska helg utan stöd, uppmuntran och hjälp. Tack till Studiefrämjandet, Samhällsföreningen, Västerviks museum och alla hjälpsamma arkeologivänner och blankaholmare som trodde på mig. Det var oerhört kul att få höra av seminariedeltagarna att de ville se detta som ett återkommande evenemang och jag lovar att göra vad jag kan för ett seminarie i början av 2009 i Blankaholm!


Några av deltagarna har anlänt Foto: Liselotte Jarnerup-Nilsson

Troligen blev seminariet så pass lyckat på grund av den hjärtliga stämningen i Blankaholm, där vi bryr oss om andra och inte bara oss själva. Tillsammans med Gunsans goda mat, avslappnad stämning, bra föreläsningar och gemenskap går det inte att misslyckas.


Medan deltagarna väntade på att lunchen skulle bli färdig bjöds det på varm dryck Foto: Liselotte Jarnerup-Nilsson

Föreläsningarna var bra och några föreläsare kom att uppmuntra till vidare upptäcktsfärder i landskapet. Att utbyta erfarenheter utifrån praktiska erfarenheter från inventeringar och grävningar är minst lika viktigt som teoretiska erfarenheter. Det var detta som blev lite av tyngdpunkten på seminariet både medvetet och omedvetet.


Mitt under fikat kom självaste Bo Jonsson-Grip på besök. Ett mycket uppskattat inslag under seminarihelgen Foto: Liselotte Jarnerup-Nilsson

Är det någon av deltagarna som har vägarna förbi, så är ni välkomna på en rundtur bland alla fornlämningar eller så kan vi ta en fika nere vid bryggan!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tackar för en bra helg! Ser fram emot Blankaholmsseminariet som en årligen återkommande begivenhet ;)

Ludde

Anonym sa...

Håller fullständigt med Ludde! Tacke för en kanonhelg, är det samma tema som gäller nästa år eller något annat spännande?

Pierre sa...

Instämmer med föregående talare, tack för en trevlig och intressant helg och hoppas det blir mer.

Michael Dahlin sa...

Ska göra allt jag kan för ytterligare en helg nästa år. Temat blir givetvis Ostkusten och mycket hinner hända som vi kan föreläsa om nästa gång. Jag vill se flera kvinnliga föreläsare nästa gång.