söndag 24 februari 2008

Dialekter ett kulturarv att vara rädd om

Fredrik Lindström hävdar i sina språkprogram att den fulaste dialekten i Sverige talas mellan Oskarshamn och Västervik. Felix Herngren som tillbringade en del somrar i Misterhults skärgård fick bl.a. inspiration till sin karaktär Papi Raol ”ÅÅÅ va rooligt”

Nja håller jag knappast inte med om med tanke på skånska, värmländska och gnällbälte mm. Öländska och kalmaritiska är riktigt otäcka också ”Hur måånga bultaar haar ölandsbroonn” Nog om detta det är ganska charmigt med dialekter och jag accepterar att inte alla gillar min dialekt! Tycker att vi alla ska göra allt för att behålla våra dialekter dvs. ett fint kulturarv

Ska hylla nordöstra Småland med en liten dikt av Gustaf Ahlm

Hadde Tjust sa e fane så skulle ho va blå,
så skulle ho va blå me e fiskmås på
te å flyge från mast var en sursump flöte
milla Valdemarsvika å Huneböte.
Eller också borde där ett sillstim stå
som glänste å gliste u de blå.

3 kommentarer:

Pierre sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Pierre sa...

Ä du n´te redig, gnälla på hur di praata i Kaamar?? =) Du skulle höra hur det låter ute i skogarna nere i Möre, en riktig ur-torsåsbo är inte att leka med, för att inte tala om "Gullaboindianerna"...

Michael Dahlin sa...

Hej!

Jag har uppnått mitt syfte dvs. att människor ska visa lite stolthet för sin dialekt. Bra Pierre. Tänk på att det alltid kan vara värre, ha det bra gode man