fredag 7 november 2008

JAKTEN PÅ DEN PERFEKTA BETESMARKEN

Igår började jag min anställning på Jordbruksverkets filialkontor i Västervik. Kontoret finns hos Skogsstyrelsen och har i vanliga fall 12 personer. Jag tilldelades en egen kontorsplats med allt man kan önska sig och idag ska jag ut med min handledare och inventera min första betesmark åt jordbruksverket. Jag har gjort detta tidigare men då åt Länsstyrelsen i Kalmar. Idag ska vi korrigera gränser och plocka bort för mycket skog, ja det har EU bestämt max 50 träd per hektar i betesmarkerna. Med oss har vi handdatorer med GPS som förhoppningsvis ska göra jobbet enklare. Kommer snön ja då blir det innesittande och GIS.

På tal om något annat så innehöll den gropkeramiska boplatsen vi grävdes i Våras ben från säl, torsk, fågel och bäver. Sedan fanns där en liten benkrok också. Rapporten är på väg och vi som skriver är Veronika Palm (arkeolog Västerviks museum och Kalmar läns museum), Liselotte Jarnerup Nilsson (Arkeolog) och så jag. Min uppgift är att sortera och klassificera bergartsmaterialet. Det blir en del på 50 kvm kan jag lova. Ska lägga ut den på bloggen om jag får för mina kära vänner. Distal, proximal, medial ja ni vet redan!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Primal!?

Daniel sa...

Ska du som arkeolog klassificera bergarter? Huh? Har du geologi gömt i din examen?

Michael Dahlin sa...

Hej!

Vi arkeologer klassificerar alltid bergarter och de vanligaste mineralerna och det är nästan aldrig fråga om annat än kvarts, flinta, kvartsit, porfyr. Närmare behöver vi inte gå

När jag pluggade arkeologi vid slutet av 90-t ingick lite bergartslära, men de senaste åren har det tagits bort. I mitt fall finns 40 p geologi som biämne.

Leif sa...

Med all respekt, men jag måste säga att ju mer jag läst och satt mig in i EUs ersättningskrav för betesmark destu gladare är jag att jag ställt mig utanför ersättnings/bidragssystemet. Men att man höjt anatalet tillåtna träd i en betesmark till 50 är i alla fall ett fall frammåt... Ett system med regionala krav kanske hade varit bättre/lämpligare kulturhistoriskt och biologiskt sett, men betydligt mycket svårare att administrera.