söndag 16 maj 2010

SKÅLGROPSLAND

Idag var jag och Henrik Danestrand ute och inventerade skålgropar i Virum. För några år sedan hittade jag mitt första block i Virum och sedan har det bara rullat på. Flera av mina fynd har säkrats av Broström och Ihrestam och snart är det dags igen.

Henrik ville komma och hälsa på och vi tog en inventeringsrunda. Det dröjde inte mer än ca 15 minuter förrän jag såg ett ca 2 meter högt block och det exponerade ned mot dalgången och en bäck. Mycket bra läge för bete, men även för en boplats som också ligger strax intill. Ca 20 meter från röset fann jag ett oregistrerat röse för några år sedan och det finns nu i FMIS.
Foto: Henrik Danestrand

När jag såg blocket tog jag mig upp längs den branta sidan och uppe på toppen såg jag bara en "surdeg" dvs en tveksam grop. Några sekunder senare såg jag två säkra och snart satt Henrik och jag och borstade som galningar. Henrik fick fram en riktigt stor och djup grop och snart hade vi mellan 30-40 gropar på blocket. Letandet fortsatte men inga fler gropar denna dag. Mycket trevligt.

Inga kommentarer: