måndag 16 mars 2009

VULVOR OCH SOLKORS

Man undrar vem som kom på att skålgropar som var knackade i sprickor i berget skulle kallas för vulvor. För den som inte förstår detta ord kan jag berätta att det handlar om det kvinnliga könet. För mig får det vara så eftersom jag tror på att skålgropar är fruktbarhetssymboler eller symboler för födelse och återfödelse. Groparna på bilden nedan påträffades i september förra året i Blankaholm och i samband med att mina kära vänner Sven-Gunar Broström och Kenta Ihrestam var här och inventerade med mig och min goda vän Ingvar. Förutom dessa hittade vi ytterligare gropar och fler har det blivit sedan dess.


Foto: Michael Dahlin


I helgen som var körde jag ett skålgropsrace och det blev tre hällar och tre block med gropar. En av hällarna hade ett inristat solkors, men det kändes lite modernt då ristningens linjer stundtals var djupa och smala som om man använt ett järn. Det roliga var att det fanns tre grunda skålgropar intill. Vad tror ni?

Foto: Michael Dahlin

4 kommentarer:

tingotankar sa...

Kul. Solkorset ser som du säger lite misstänkt ut, något kantigt och inte samma mjuka nedslitning som man kunnat förvänta sig. Med det inte sagt att det inte är gammalt - det häftiga med skålgropar är ju att dessa platser ofta varit återbrukade under långa tider.

Michael Dahlin sa...

Sven-Gunnar hörde av sig och trodde det kunde vara en gammal fixpunkt, vilket jag faktiskt själv har funderat på. Ska kolla gamla ekonomen snarast!

Pierre sa...

Verligen roliga fynd! Önskar att jag kunde hitta en skålgrop nån gång, brukar gå och sparka på lite stenar och hällar ibland när jag passerar någon, men nej då. Ingenting. =)

Verkar vara vanligt med "skålar" i olika tappning som symboler för fruktbarhet eller dylikt. Det finns ju t o m i kristendomen, där man för såg dopfunten som Marie sköte (vulva matris aqua baptismatis, som det hette på latin).

Michael Dahlin sa...

Har varii kontakt med lantmäteriet och deras erfarna mättekniker har aldrig sett någon sådan fixpunkt. Det är därför inte troligt att det är det och det är troligen något som ristats på skoj eller?????

Det finns en exakt lika dan ca 0,5 mil norr om denna. Fortsättning följer!