lördag 18 december 2010

DESSA GOA AMATÖRARKEOLOGER

Vad vore arkeologin utan alla dessa ihärdiga amatörarkeologer? För egen del har jag som arkeolog haft oerhört mycket utbyte av dessa kollegor

I slutet av november i år flyttade en av de mest ihärdiga amatörarkeologerna från Misterhult. Jag talar givetvis om Karl-Bertil Gustafsson en av de finaste personligheter jag träffat i mitt liv. Även om han kommer att hälsa på då och då, så märks redan en stor tomhet efter honom. Han har varit aktiv amatörarkeolog sedan 2001 och har bidragit till en betydande andel av de nyupptäckta boplatserna i Oskarshamns kommun. Givetvis kommer han att komma på seminariet i Blankaholm och på en del framtida grävningar. Han har flyttat till Malmö dvs närmare sina barn och sin frus släktingar i Danmark. Vi ska göra allt vi kan för att "K-B" ska komma i kontakt med amatörarkeologer nere i Skåne.

Kärna i sydvästskandinavisk flinta. Foto: Michael Dahlin

Under november kom jag i kontakt med en annan amatörarkeolog och som inte bodde särskilt långt från Blankaholm. Jag talar om jordbrukaren Magnus Sellerud i Möckelhult i Hjorteds sn. Jag fick nys om hans bravader genom hembygdsföreningen i Hjorted. Jag ringde upp honom och vi hade mycket att tala om. Han hade nämligen funnit sex stenyxor, fyra boplatser, en järnframställningsplats, en stockkanot, en rest sten och flera stensättningar. Efter lite tjatande fick jag honom att pricka in fynden på en karta och skicka med fynden med sin dotter till skolan. Min fru är lärare där så hon kunde ta med fynden hem till mig. Det blev lite av "Lilla Julafton" när jag skulle gå igenom fynden. Två trindyxor, två fyrsidiga grönstensyxor, två fragment av skafthålsyxor, en spets till en flintdolk, avslag av flinta och en kärna av flinta. Det roliga var att denna fastighet i nuläget inte har några förhistoriska lämningar registrerade. I vår ska jag besöka platserna och registrera dessa och se till att de kommer in i fornminnesregistret. Förhoppningsvis kommer jag att hitta mycket mer! Detta säger också en hel del om hur oerhört mycket det finns kvar att inventera.

Inga kommentarer: