onsdag 26 december 2007

JULKLAPPAR FÖR ARKEOLOGNÖRDAR

Ja och så kom då Julafton. Först och främst barnens stora kväll då tomten kommer och då det ska visa sig om man varit tillräckligt snäll under året. När man kommit upp i min ålder så förväntar man sig kanske inte allt för mycket, men något brukar man få. Förutom barn så är det kanske just arkeologer som tror på tomten, särskilt de arkeologer som ägnar sig åt den postprocessuella arkeologin. Själv skrev jag en otäck D-uppsats om vattnets betydelse för placeringen av gravar i Misterhults sn. Ja så kan det gå! Idag brukar jag bli tillsagd att jag är för mossig och borde ägna mig mer åt den postprocessuella arkeologin. I och med detta så har även min tro på tomten börjat upphöra, men just denna Jul har jag smått börjat tro igen! Detta skulle även kunna förklara varför jag under 2008 kommer ut med en artikel som heter ”Bland tomtar och facetterade malstenslöpare” med illustrationer i Bauers och Nyströms anda. OK jag skojar, men nästan sant är det. Nu till lite mera allvarliga grejer

Farsan håller på att sälja sitt föräldrahem i Igehult, Vena sn, Nordöstra Småland. Det ligger mellan Kristdala och Hultsfred om det hjälper något. Han har plockat ut en del ur lador och bodar och han har hittat någon flinta och en banedel av en enkel skafthålsyxa. Gården ligger i inlandet kring Verån och Viråns vattensystem och sluttar fint ned mot en sjö. Här finns endast några uppallade stenar och ett mindre röse. Det var strax för Jul som farsan tog en titt runt blomlanden och hittade då en fin, smått runt sten av en knytnäves storlek. Vid familjens julbord berättade han detta och försvann sedan ut i förrådet och kom tillbaka med en helt perfekt facetterad malstenslöpare. Förutom denna fullträff så blev jag djup imponerad av min gode far som visade att han är far till en arkeolog.

Nu finns det ingen exakt fyndplats men löparen, yxan och flintbitarna berättar att det någonstans på ägorna finns en boplats från förhistorisk tid.



Facetterad malstenslöpare från Igelhult, Vena sn, Kalmar län.

2 kommentarer:

Martin sa...

Elegant! Kan nog vara värt att ta en sväng på åkrarna efter snösmältningen och leta efter mer stengodis.

Pierre sa...

Håller med Martin, ut och inventera med dig!!